מה זה בדיקת היריון ומתי אפשר לעשות בדיקת הריון

איזו צמרמורת עושה צמד המילים "בדיקת היריון" לרוב האנשים, לטובה ולרעה!
ממרום שנות חיי אלה הסיטואציות בהן נתקלתי  כאשר אנשים ביקשו לבצע בדיקת היריון:

  •  כאשר חששו שחברתם נכנסה להיריון מרצון או שלא מרצון.
  •  כאשר איחר המחזור החודשי, עם או בלי קשר לרצון להיכנס להיריון.
  • כאשר ניסו במודע וברצון להיכנס להיריון.
כמעט בכל הסיטואציות הללו, בדיקת ההיריון מלווה במתח נפשי מאוד גדול. אותו הליך מותח של הספק הגדול, הבדיקה כיצד להיכנס להריון, הקנייה בבית מרקחת, הגעה הביתה ופתיחת קופסת בדיקת ההיריון, ביצוע הבדיקה, דקות ההמתנה מורטות העצבים, ובסוף אותה שניה שבה אנחנו מקבלים את התשובה האם ישנו היריון או שלא.
כדי להוריד קצת מהמתח הנפשי, ולהוסיף מידע רלוונטי לאור חוויותיי במשך חיי והידע הרב שצברתי מניסיון ומקריאת מאמרים מדעיים בנושא, אני מצרף מילים חשובות אלה ומאמין שאוכל להוות לכם עזר בנושא.

טוב, אני בטח לא מדבר על המטרה של "לבדוק אם מישהי כאן בהיריון" נכון? בדיקת ההיריון מטרתה לאתר שאריות של הורמון בשם  hCG, ר"ת של Human Chorionic Gonadotropin, ובעברית, תחזיקו חזק, גונדוטרופין כוריוני אנושי. השם שלו, בכל אופן, מאוד לא אנושי… אבל למזלנו, הבדיקה כל כך פשוטה שהשם באמת לא צריך להלחיץ אותנו.
ובכן, ההורמון הנכבד, שלשם הנוחות נישאר עם השם הקצר שלו, hCG , מופרש לדמה של האישה במקרים קיצוניים של סוגי סרטן שונים, ובמקרה הרלוונטי לנו, כאשר האישה מתעברת. 
לאחר ההפריה של האישה, ההורמון מופרש מהשליה (placenta), אותו שק של דם שיוצא מרחמה של היולדת לאחר הלידה(ניגע בזה במאמר אחר) ומופרש בין השאר גם בשתן האישה, וכאן נכנסת בדיקת ההיריון הביתית לבדיקת השתן.

איך בדיקת היריון עובדת

לא סיימנו עם השמות המוזרים, קבלו את זה. בדיקת היריון סטנדרטית(בדיקת היריון ביתית בעזרת שתן) עובדת בעזרת שיטה עם שם של אסקימוסי מהקוטב הצפוני, אימונואסיי (Immunoasay)אימונואסיי היא בדיקה ביוכימית שבעזרת חלבונים שמשמשים כנוגדנים, בודקת כמות של חומר, או יותר נכון מולקולות מסויימות, בתוך נוזל כלשהוא. בנוסף, חלק מבדיקות האימונואסיי מכילות גם אנזימים הגורמים לאותו צבע שבעזרתו אנחנו מזהים את התוצאה. הבדיקה הומצאה ב – 1950 בין השאר, ע"י יהודייה אמריקאית חביבה שלא מזמן הלכה לעולמה, בשם רוזלין זוסמן יאלו,  שגם הספיקה לזכות בפרס נובל.  עד כאן בנוגע לאימונואסיי.
בדיקת ההיריון עובדת באותה צורה כאשר מכילה בתוך חלבונים שהינם נוגדנים היוצרים תגובות בפוגשם את הורמון הhCG. אותה תגובה בעזרת אנזימים, גורמת להיווצרותם של צבעים שונים, תלוי בבדיקה, בתוך אותם מקלוני בדיקה מוכרים, משעממים ומבלבלים, ואנו לרוב מזהים את הסימון שבהם, על פי ההוראות שהיצרן הצמיד לבדיקות ההיריון.  יש? אז נמשיך.

איך מתבצעת בדיקת היריון ביתית?

השימוש בערכות הנקנות בחנויות השונות הוא לרוב מאוד קל. בגדול מאוד, מה שצריך לעשות הוא בבוקרו של יום, להטיל את השתן לתוך כוס כלשהיא, שלכו תבינו מאיפה תמצאו אחת כזאת(לא יכולתם לצרף כוס???). אחרי הטלת השתן, יש להכניס את רוב המקלון לתוך השתן למשך כמה שניות ואז להניח אותו היכן שהוא (עדיף על נייר 🙂 כ – 5 דקות עד לקבלת התוצאה. יצרנים שונים נותנים לעיתים הוראות וזמנים שונים, והדבר ייבחן על ידי בהמשך. בכל אופן לכול לפי הוראות היצרן מבחינת זמנים.  בטח שאלתם את עצמכם למה רשמתי למעלה בבוקרו של יום. השתן בבוקר מכיל את הריכוז הגבוה ביותר של הורמון ה – hCG, ולכן עדיף להשתמש בו כדי לא לפספס את הימצאותו של ההורמון בשתן.
אני ממליצה לכן להיכנס למאמר שלי המפורט ביותר, איך להשתמש ולפענח בדיקת היריון ביתית.

איך נראית תוצאת חיובית בבדיקת היריון

מאוד פשוט. מאוד מבלבל. מאוד משמעם.  על המקלונים לרוב ישנן הוראות, כשבדר"כ כאשר נראים שני פסים בצורה ברורה, התוצאה חיובית ומשמע את בהיריון!

עם זאת, לפעמים ניתן לטעות מאחר והקו השני עשוי להופיע בצורה דהוייה והדבר לא מעיד על כניסה להיריון. לפעמים אדם מתוך השתן עולים ונכנסים לאיזור ויוצרים תגובה כימית קלה שכאמור, לא מעידה על תוצאה חיובית בבדיקת היריון ביתית. הכי בטוח במקרים כאלה לערוך שוב את הבדיקה ולנסות לזהות אם מדובר בקו מספיק חזק. 
מצד שני, קו דהוי גם עשוי לרמז על בדיקה שעשית מוקדם מהצפוי, ימים בודדים לאחר הכניסה להיריון, ולכן שווה בנוסף לכך, לערוך שוב את הבדיקה, גם מס' ימים לאחר הבדיקה הראשונה.

התוצאה לאחר שימוש בבדיקת היריון ביתית

מתי אפשר לעשות בדיקת הריון אחרי קיום היחסים?

אז בדקנו מתי הביוץ, אם בעזרת מחשבון ביוץ ואם בעזרת בדיקה ביתית ועכשיו השאלה מתי לעשות את בדיקת ההריון הביתית. יותר נכון השאלה האמיתית היא מתי אפשר להיבדק ביחס למחזור שממאן להגיע. בגדול, ככל שנערוך את הבדיקה מוקדם יותר, לאחר פספוס המחזור, ככה הסיכוי לאתר את ההורמון בדם, נמוך יותר. לכן, כדאי לחכות לפחות שבוע לאחר האיחור במחזור, ורק לאחר מכן להתחיל בבדיקות, ללא קשר לקיום היחסים. כן , צריך להתאפק ולחכות קצת… גם אם נלך למרפאה ונבקש מהרופא לערוך בדיקת דם, הוא יעדכן אותך שאיחור של כמה ימים לא מספק בשביל לעשות בדיקת דם ותחזרי הביתה בעצבים.
מחזור כידוע, מאחר לפעמים, מהמון סיבות. ולענייננו, חכי שבוע עד 10 ימים מאיחור המחזור ואז תוכלי לבדוק בבטחה אם מדובר בהיריון או שלא. וטיפ קטן, כשאת הולכות לקנות את בדיקת ההיריון, דאגי לקנות יותר מבדיקה בודדת או שתיים, זאת בגלל שכדי להיות בטוח בתוצאה, כדאי לחזור עליה בשלב יותר מאוחר, בהמשך לכך שעם הזמן עולה רמת ההורמון בדם.
להנאתן , יצרתי מחשבון שיאשר לך האם בטוח להיבדק בבדיקת הריון ביתית. רק ספרי את הימים שעברו מאז הווסת האחרונה, הקלידי במחשבון, וקבלי האם כדאי ואפשר להיבדק.
מחשבון לבדיקת מתי  אפשר לעשות בדיקת הריון אחרי קיום היחסים (איחור המחזור).

מילות סיכום על בדיקת היריון ביתית

אז קראנו ולמדנו מהי בדיקת היריון, איך עובדים איתה, ואיך קוראים את התוצאות, אך האם זה מספיק?
ובכן, בהנחה שהלכת לפי ההוראות של היצרן והתשובות ברורות, הסיכוי לטעות היא מאוד מאוד נמוכה. אך בכל מקרה, כאשר התוצאה חיובית, חובה עלייך ללכת לבדיקת דם בקופת החולים שלך כדי להיות בטוחה בתוצאה ובכדי לקבל את התמיכה הגדולה ביותר בעת ההיריון.  התוצאה שלילית ואת משוכנעת שיש טעות? המשיכי שוב בבדיקות בימים הבאים, ובהמשך ובהתאם לתוצאות כדאי להיבדק ולהתייעץ עם הרופא שלך.
בהצלחה והיריון נעים!

מאמרים קשורים:

היו בקשר ושתפו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *