האם בדיקת היריון מדוייקת ואמינה?

אני זוכרת את הפעמים הראשונות שהייתי צריכה לקנות בדיקת היריון ביתית, והספק שעלה בי בנוגע למיהמנות ולדיוק שבה גרם לי לרוץ לרופא… אמא שלי תמיד אומרת לי "אם יש ספק, אין ספק". וגדלתי עם זה, למה ללכת על בדיקת היריון ביתית אם היא בכלל לא בטוחה ואולי לא מדוייקת? (מממ אבל מצד שני אבא שלי תמיד נהג לומר לי "שהדבר היחידי שבטוח הוא…") ככה שאתם מבינים באיזו התלבטות הייתי… ממש תסבוך.
לא משנה, בסופו של דבר עשיתי את צעד הקנייה אחרי שהרופא החזיר אותי לדלת ואמר במילים מנומסות  "עופי לי מהעיניים ותחזרי עוד שבועיים אם אין מחזור". אז חזרתי לרופא ודרשתי בדיקת היריון, והיא יצאה שלילית!!  אולי אני בכלל צריכה ללמוד 
כיצד להיכנס להריון?

ולמה אני מספרת לכן את הסיפור הזה… כי הייתי יכולה לחסוך את כל עוגמת הנפש והזמן שבזבזתי עם בדיקת היריון אצל הרופא, אם הייתי מבינה איך בדיקת היריון ביתית עובדת, והייתי מבינה שהיא מדוייקת ברמה מספקת. למען האמת, חברה שלי סיפרה לי, שאחותה קיבלה תשובה היריון חיובית (!) כשעשתה בדיקת היריון דרך הרופא, ומתברר שאינה בהיריון. את זה אני חייבת לבדוק. אז בוא נרד קצת יותר לעומק עם דיוק וסטטסיטיקה על בדיקות היריון.

תזכורת על איך בדיקת היריון עובדת

בקצרה, בדיקות  היריון (גם זאת הביתית עם השתן וגם בדיקת הדם שהרופא שלכן ישלח אתכן) מבוססות על איתור כמויות מזעריות של הורמון ה – hCG. אותו הורמון עולה במהירות רבה (מכפיל את עצמו כל יום) מרגע ההתעברות, ולכן מאותר גם דרך השתן בקלות יתרה עם בדיקות ביתיות, בערך כ – 10 ימים לאחר ההתעברות.
כדי להשתמש בבדיקת היריון כזאת, מה שצריך, זה רק כוס קטנה שבה נטיל את דגימת השתן…..
אז בעזרת שימוש באנזימים, אותם נוגדנים שבבדקה יגרמו לצביעה של הפסים המוכרים בבדיקה היריון. לנו יישאר רק לתרגם זאת לפי ההוראות של היצרן, להיריון או אי-היריון.
למידע יותר מפורט, היכנסו למאמר שלי איך להשתמש בבדיקת היריון ביתית.

האם תרופות שונות מפריעות לתוצאות בדיקת היריון

רוב התרופות לא יגרמו לשינויים ברמת ההורמון בדם ובשתן. עם זאת, כל תרופה המכילה hCG, עשויות לגרום בסבירות גבוהה לתוצאות כוזבות וחיוביות על אף שאין היריון. 
מלבד זאת נמצאו עוד מס' תרופות שעשויות לגרום לתוצאות כוזבות בבדיקת היריון, אציין כמה מהן:

מקרים של "הפלות טבעיות" שונות

ישנם מספר מקרים, שאומנם מתרחש תהליך היריון לא תקין, אך עדיין מדובר בתוצאה שלא משקפת היריון תקין וחשוב להבין זאת, כי מבחינת המון נשים, הן יקבלו תשובה חיובית על אף שהיריון תקין בסוף לא יהיה (false-positive). מדובר במקרים מאוד חריגים וחשוב בכל מקרה להתייעץ עם רופא אם מגיעים לתוצאת כזב או מרגישים את התסמינים לכ. מקרים בהם יתקבלו תוצאות חיוביות עקב היריון שהחל אך הסתיים או עשוי להסתיים בהפלה:

  •  היריון כימי (biochemical pregnancy)  – מצב שבו מתבצעת הפלה "טבעית" ואין באמת סימנים של היריון מלבד רמות הורמון hCG גבוהות מהרגיל. גם בדיקת אולטרסאונד לא תראה הימצאות של שק היריון. לרוב מדברים על מטען גנטי בעייתי באותה הפריה, כסיבה לכך שההיריון לא נקלט כהלכה.
  •  היריון חוץ רחמי/ אקטופי (ectopic pregnancy) – כאשר הביצית "מחליטה" להשתרש מחוץ לרחם, וזה יכול להיות בלא מעט מקומות בשרשרת, אך בעיקר כאשר משתרשת בחצצורה. מדובר במקרה די חריג, אך שיכול להיות מסוכן, ולכן לרוב נמצאים במעקב אצל הרופא ומעקב אולטרסאונד כדי לשלול ולטפל במקרה חריג זה.
הפלה טבעית, לא היריון

תוצאות שליליות כאשר יש היריון?

תוצאות שליליות בבידקת היריון ביתית או אפילו במעבדה, הן המקרים הנפוצים ביותר של תוצאות לא מדוייקות בבדיקת היריון. אפרט כמה מקרים שכיחים:

  •  בדיקת היריון בזמן הלא נכון – כאשר כמויות הורמון hCG עדיין מאוד נמוכות בימים הראשונים, אין טעם לקחת בדיקת היריון ביתית או לא ביתית, יש לחכות שיעברו מספיק ימים כדי שכמויות ההורמון יעלו בגוף ואז יהיה אפשר לאתר אותן ביתר קלות בכל בדיקת היריון. במידה ולקחתן את הבדיקה בשלב מוקדם ובשבוע הראשון לאחר ההתעברות הפוטנציאלית, כדאי לחכות שבוע נוסף ואז לבצע שוב את בדיקת ההיריון הביתית. כמויות קטנות של ההורמון ניתנות לבדיקה אצל רופא המשפחה שלכן, אך לרוב, הרופא בעצמו יבקש מכן לחכות ולראות בוודאות שהמחזור מאחר.
  •  בדיקה עם שתן לא ראשון – כידוע השתן הראשון בבוקר מכיל את הכמויות הגדולות ביותר של hCG. ייתכנו מקרים במהלך היום שבו השתן יהיה יחסית דליל בהורמון, בטח אם את בתחילת ההיריון. לכן יש להקפיד בעת עריכת בדיקת היריון ביתית, בשימוש עם השתן הראשון של היום.
  •  הבדיקה צריכה קצת זמן לעבוד – בהמשך להוראות שקיבלתן עם בדיקת ההיריון הביתית, כדאי לחכות לאחר ביצוע הבדיקה, לרוב עד 10 דקות, כדי לראות את התוצאות. התוצאות לעיתים לא נראות דקות ארוכות, ועובדה זאת עשויה מאוד לבלבל אתכן במחשבה שהתשובה שלילית.

דיוק בדיקות היריון - ספרות מדעית

הספרות המדעית לא פסחה על בדיקות "בדיקות היריון ביתיות". יש לציין כי מדובר בעשרות ומעבר לכך בדיקות הקיימות בשוק. חלקן אמינו יותר וחלקן אמינו פחות. להלן מספר מחקרים מעניינים

  • בסקירת 15 בדיקות היריון שונות שנערכה ע"י Cole ומטרתן לבדוק את יכולות הזיהוי של הורמון H-hCG ו – hCG בשבועיים שלאחר איחור הווסת, נצפו תוצאות המראות על שונות די גבוהה ביחס לבדיקות השונות ולדיוקן.
    במחקר נמצא כי בבדיקת 
    hCG  רק 2 בדיקות הראו דיוק של כ – 6 IU/L אבל אותן בדיקות הראו תוצאות פחות טובות בבדיקת H-hCG.
    לעומתן, שתי בדיקות אחרות הראו דיוק של 13 
    IU/L בבדיקת hCG. אחת מהן הצליחה גם לשחזר את התוצאה עם בדיקת H-hCG אך השניה לא.
    בסקירת 10 בדיקות היריון ביתיות נוספות נראה כי הצליחו לאתר רמות של 25
     IU/L בבדיקת ה – hCG.  כאשר 6 מהן, הראות תוצאות פחות טובות עם H-hCG. האחרונה הראתה דיוק של 50 IU/L  בבדיקת hCG אך הראתה תוצאה טובה יותר עם בדיקת H-hCG.
    בשורה תחתונה, רוב הבדיקות הראות תוצאות טובות עם בדיקת hCG, אך באיתור רמות ה H-hCG, התוצאות היו פחות טובות וניתן פחות לסמוך על הבדיקות.
  •  בסקירה נוספת של Cole על 18 סוגים שונים של בדיקות היריון ביתיות(HPT), שמטרתה לבדוק את מהימנתן של בדיקות ההיריון הביתיות באיתור רמות hCG, נמצא כי ביום האיחור של המחזור, יש צורך ברמת דיוק של 12.5 mIU/mL כדי לאתר 95% מההיריונות. מכל בדיקות ההיריון, רק בדיקה אחת עומדת ביכולת הזאת.
    בשורה תחתונה, נראה ממחקר זה כי מעטות היכולות של בדיקת היריון ביתית לגלות את ההיריון מיד עם איחור הווסת.  ההמלצה שלי, היא לחכות עוד מספר ימים לאחר איחור הווסת כדי לאפשר לבדיקות ההיריון הביתיות לעשות את העבודה.

אז האם אפשר לסמוך על דיוק בדיקות ההיריון המובצעות בבית?

בדיקת היריון ביתית טיפוסית אינה מאפשרת לדעת את המספר המדוייק(IU/L) של הורמוני ה – hCG בשתן, ועל כן לעולם לא נוכל להחשיבה כ"מדוייקת" ביחס לבדיקות המתיימרות לבדוק את הכמות המדוייקת בדם/בשתן.
עם זאת, כאשר הריכוז בדם ובשתן קופץ במהלך הימים לאחר איחור הווסת, בדיקות ההיריון הביתיות בהחלט מדוייקות ואמינות, ועושות את אשר הן מבטיחות
ניתן לומר כי כאשר הריכוז בשתן נמצא סביב ה – 100 
mIU/mL , הסיכוי שבדיקות היריון, גם הלא מדוייקות שבניהן, לא יזהו את ההיריון וההורמון, הוא אפסי. 

היו בקשר ושתפו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *