משחק מגה בלוקס – יתרונות וחסרונות אצלנו

אחד המשחקים הנפוצים אצלנו בבית בשנים האחרונות ואשר הבנות היקרות שלנו טוחנות מדי יום הוא המגה בלוקס (mega blocks). לא סתם הקדשנו לו כאן פוסט בפני עצמו, והוא אחד המשחקים שמייד קיבלנו (רציתי לרשום קנינו אך רק המלצנו לסבתא) עוד כשאווה הבכורה היתה בגיל חצי שנה.
אז נכון, היא לא שיחקה עם זה מיד, זה קצת יותר מתאים לגיל שנה, בשונה מפאזלים לתינוקות. ואולי בתכלס סבתא שלה, שהביאה את זה מאמריקה לא חשבה מספיק באותו רגע (ושתמשיך לא לחשוב מספיק בצורה הזאת) (תזהר!) אך זכינו במשחק הרכבה ביתי מגניב שיישאר איתנו שנים רבות (עדיין נשאר.. מתישהו אצטרך לשאול אותו עד מתי). 

אז בואו ננבור ממש מעט במשחק המדובר ונבין על מה המהומה, לפחות אצלנו בבית…

סוגי מגה בלוקס

אז כיאה לכל חברת צעצועים שרוצה למצוץ לנו את הדם (שתמצוץ קצת, כל עוד מפנקת את הקטנים שלנו ומורידה לנו קצת כאב ראש) יש לפישר פרייס כמה וכמה מוצרים עם המותג מגה בלוקס. נפרט כאן את השווים והנפוצים שבהם, תנשמו עמוק:

  1.  מגה בלוקס 80 חלקים – המשחק הנפוץ ביותר. אולי בגלל הכמות המכובדת של לבנים ביחס למחיר הנוח יחסית. זה המשחק שאנחנו קיבלנו מסבתא שתזכה לשנים רבות. התמונות בפוסט הזה הן בדיוק מהסט היפה והאיכותי הזה.
  2.  מגה בלוקס 150 חלקים – אחיו הגדול של המגה בלוקס 80. מכיל כמובן את הצורות הסטנדרטיות ומציע גם עוד כמה חדשות. בגלל המבחר מתאים לגיל יפה עם מוח מתפתח של גיל 3.
  3. שולחן מגה בלוקס – אתם בקטע של שולחן לילד, מאלה שיעזרו לו לעמוד ולהעסיק את עצמו, זה צעצוע נחמד שעשוי להתאים לתינוק שלכם.
    מה שנחמד בשולחן זה שהוא מתקפל ובדומה לכל הסטים מתאים גם לסטים אחרים, מאחר וסה"כ כולל רק 30 חלקים. מה שכן לשולחן יש את החלקים שלו (רכבים ומסלולים בעיקר) ומתאים ללמידה של צבעים ומספרים.
מלבד זה יש עוד כמה וכמה סוגי מגה בלוקס הממותגים אחרת כמו רחוב שומשום, חווה מוזיקלית ועוד ועוד, אבל אלה משחקים קצת יותר נספחים שהיינו ממליצים לקנות רק לאחר קנייה של המותג המרכזי.

יתרונות המשחק

טוב יש לנו כאן חברה איכותית (פישר פרייס) מאחורי המשחק ותודות לה יש לנו כאן משחק עם יתרונות רבים:

  • משחק איכותי ועמיד – במידה וקונים את משחק הצורות מגה בלוקס המקורי, כמו שאנחנו עשינו, מקבלים משחק עמיד מאוד לילדים. ולמה זה חשוב? לפחות אצלנו הבלאגן חוגג, הילדות דורכות על החלקים מדי יום ביומו כאשר בדר"כ מסתובבת גם תינוקת בניהם, הפחד שלנו הוא לשבר בחלקים ואז או שהקטנה יותר (דריה בימינו אלה) תבלע אותם או לא פחות גרוע שמישהו בבית ידרוך על השברים של הפלסטיק הקשיח.
    אז המשחק הקודם שלנו (נראה לי שהוא עדיין בארון תיכף אחפש) נשבר על ימין ועל שמאל, ותודות לסבתא קיבלנו את זה, ומיד מרגישים מה זה כשמיצרים משחק בקנדה ולא בסין. הילדות מפעילות עליו את מלוא משקלן, דורכות וזורקות אותו אחת על השניה (ומפספסות לקיר) והכל טוב. עד עכשיו לפחות. גם תיק המארז ראוי לציון והתיק כבר 5 שנים מחזיק לנו משהו משהו (אני לא מבין, ממתי קנדים יודעים לתפור כל כך טוב??)
  • קל לניקוי – אז נכון ישנם המון משחקי הרכבה מעולים, אבל ראיתם אחד שאפשר לנקות ממנו שאריות אוכל בכזאת קלות? תאמת הכי קל לזרוק את החלקים המלוכלכים עם הילדים למקלחת אבל אפשר סתם לשטוף בקלות… תשוו את זה לחתיכת לגו קטנה שנתקע לה מאחור שאריות אוכל ואתם יושבים עם קיסם במשך כמה דקות טובות לנסות לשלוף את הכל…
  • קל לסדר – שוב חזרנו להשוואה ללגו ובתכלס לכל משחק הרכבה אחר… מדובר כאן בחלקים גדולים מאוד, לוקח בדיוק חצי דקה לאסוף את כל החלקים שברדיוס מטר, גם אם אתם עם מארז עם הרבה חלקים.
  • מתאים לגיל שנה ואף מעבר– מלבד העובדה שהמחשק ידידותי לתינוק קטן שמנסה להרגיש ולשחק איתו (אם כי לא תמיד בהצלחה) הוא גם מעולה לפעוטות וילדים קצת יותר גדולים.
  • מפתח  את המוח – בדומה להמון משחקי הרכבה ומשחקי התאמת צורות, הקדשנו לזה חלק נפרד.
  • מעודד שיתוף פעולה – מדובר במשחק גדול עם המון חלקים, כאשר אח אחד מוציא את המשחק, רוב הסיכויים שגם האחים האחרים יצטרפו לחגיגה. לפעמים רבים על חלקים, לפעמים מוותרים, בכל אופן החיים קשים וככה לומדים לשתף פעולה וליצור יחד.
תנו ליצירתיות שלהם לעוף, הם זורמים ומשחקים? לא חייבים לפי ההוראות

חסרונות המשחק

קצת התאמצתי אבל מצאתי כמה חסרונות…

  • בלאגן – אני לא יודע אם זה טוב או לא, אבל כל אחת מהילדות היתה בגלגול שהיא אוהבת להפוך את כל המגה בלוקס על השטיח, לא משנה מאיפה מתחילים ומה רוצים להרכיב. אז נכון, ילדים בגיל שנתיים פלוס מינוס יעשו את זה לכל משחק, אבל כאן יש לנו כאן משחק עם יותר משני חלקים.. טוב לפחות ביתרונות הבהרתי כמה קל לאסוף אותו…
  • לא חוסך קניית לגו בעתיד – אז אכן יש יתרון למשחק בכך שנפרס על טווח גילאים גבוה. לתינוקות , פעוטות וילדים קטנים. אבל כאן זה בדר"כ מסתיים. כשהילד קצת גדל וצריך משהו שיאתגר אותו יותר, יש כבר משחקי לגו ומשחקי הרכבה קצת יותר מורכבים ומתאימים יותר מאשר המגה בלוקס, אפילו אלה המגנטיים שעוד ניגע בהם. אז התכוננו לכך שהמשחק יתאים לילד עד גיל 4-5 ולפעמים אפילו יותר. אבל אחרי זה תרצו בוודאות לאתגר את הילד מעבר לכך.

מה החלקים הנפוצים במגה בלוקס?

טוב התשובה לשאלה הזאת עשויה להיות שונה בנוגע לכל משחק ומשחק של מגה בלוקס.

למען האמת זה משתנה גם מדי כמה שנים גם באותו מוצר בדיוק, המגה בלוקס האהוב עלינו הוא זה עם ה – 80 חלקים, שלנו מ – 2014 ועדיין נראה מאוד דומה לנוכחי, אבל בתכלס יש כמה שינויים קטנים. מה שכן רוב החלקים שקיימים ומוכרים ברוב המשחקים הם:

1. קוביה בודדת – כמו אלה האדומים בתמונה, מעולים לכל דבר שנרצה וגם לסתימת חורים בחומות או להחלפת חלקים שהשתמשנו בהם כבר.

2. קוביה כפולה – כמו אלה התכלת בתמונה מטה. 

3. קוביה כפולה דקה – כמו אלה הירוקים בתמונה מטה. באותו רוחב של הכפולים אך דקים לשימוש מובן.

4. קוביה באורך 4 ארוכה – כמו אלה התכלת הארוכים יותר בתמונה.

5. קוביה באורך 4 ארוכה דקה – כמו אלה הירוקים הארוכים יותר בתמונה.

6. קוביה באורך 4 מרובעת – כשמה כן היא, מרובעת שעוזרת להיות בסיס בכל משחק ויצירה של הילדים.

בקיצור יש עוד כמה חלקים שהם לא סטנדרטים שמשתנים מסט לסט וגם בתמונה כאן למטה אפשר לזהות עוד נוספים:

חלקי מגה בלוקס
חלקים נפוצים במגה בלוקס - הילדות אוהבות לסדר אותן ככה לפני שמתחילים

החשיבות של המשחק להתפתחות התינוק/הפעוט

משחקי הרכבה מאוד תורמים להתפתחות התינוק ויש חוקרים הגורסים כי גם ליכולות העתידיות של הילדים, בעיקר אלה הריאליות.

במחקרה של קלדרה מ – 2010 (לא השתננו הרבה מאז אל תדאגו) למציאת הקשר בין משחק עם בלוקס (לְבֵנִים) לבין מיומנות חזותית מרחבית, נמצא כי:

  1. הפעילות והביצועים של הילדים היו קשורים לראיה המרחבית וכן לקשר הויזואלי-מוטורי של הילדים (קורדינציה).
  2.  הפעילות והביצועים במשחק היו קשורים גם ליצירתיות וליצירת פתרונות שונים בעזרת חומרים חזותיים.
בקיצור היינו שמחים שהילדים שלנו יצליחו יפה מאוד בבניה של משחקי הרכבה כמו מגה בלוקס. מה שבטוח, זה בטח לא יזיק.

אז האם לקנות את המגה בלוקס?

מנקדות המבט שלנו, אם יש לכם ילד בן שנה פלוס, זה הזמן להתחיל לפנק אותו במשחק. בטח אם יהיו לו אחים בהמשך שגם ימשיכו ליהנות מהמתנה המבורכת הזאת שמחזיקה מעמד.

אם הילד בין 4-5 אפשר לקנות אבל עדיף שלא, ולעבור למשחק כמו המגנטים או לגו קטן.
שימו לב שיש גם המון משחקים של פישר פרייס למגה בלוקס, אבל אל תלכו על הקטנים והפשוטים, אלא קודם על אחד מרכזי עם מספיק חלקים, בהמשך אם תרצו תרכשו גם במחירי מבצע את הקטנים יותר שלכאורה מאפשרים התממשקות גם לסטים הגדולים יותר ויוצרים משחק הרכבה יותר מרהיב ומורכב.

אז עד אז, אנחנו ממשיכים כאן ביצירת ג'ירפות, ערים קטנות ושאר ירקות עם המשחק ואם יש לכם עצות והארות הרגישו חופשי להשאיר לנו ולכל הקוראים!

 

היו בקשר ושתפו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *