משחק התאמת צורות

במודע ולא במודע הסבתות אצלנו מרעיפות על הילדים והתינוקות בעיקר משחקים כגון פאזלים לתינוקות ומשחקי התאמת צורות… מה רע? זה מלמד אותם צורות (נו דה..) ובנוסף מעסיק את הילדודס כשאנחנו מנסים לשאוף קצת אוויר.

אך האם חשבנו מעבר לכך מה התינוקות שלנו צריכים ובאמת רוצים? כיצד לשחק איתם? אילו ממשחקי הצורות הם הטובים ביותר להתפתחות שלהם והאם בכלל יש טעם וסיבה לתת להם משחקי צורות שסה"כ עוזרים קצת מוטורית לילד (אפשר לתת לו לשחק בספגטי במקום..). בואו ננסה לענות על השאלות הללו.

משחק צורות במחשב?

אני חייב לציין שאני (אבא)בעצמי נולדתי כילד עם מחשב בידיים, על אף גילי המופלג… ובעצמי טעמתי ועדיין טועם רבות ממטעמי העולם הדיגיטלי והגיחות שלי לעולם האמיתי הן בעיקר לשרת את משפחתי הנאמנה.

עם כל זאת, אני לגמרי בעד לתת לילד ולתינוק בשנותיו הראשונות כמה שיותר משחקים בעולם האמיתי התלת מימדי (ואל תשימו לו משחק במחשב תלת מימד במקום).  אפשר במקביל לכך ובגיל קצת יותר מאוחר לתת לילד גם ליהנות מטאבלטים עם משחקי צורות אשר משפרים קרוב לוודאי יכולות נוספות. בואו נגיד שהמשפחה שלנו לא דואגת יותר מדי מהעולם הדיגיטלי, אבל גם חושבת שאסור שיגיע במקום העולם המוחשי.

שיפור יכולות מוטוריות לתינוק בספרות הרפואית

גם הספרות הרפואית תומכת במשחק התאמת צורות. במחקר מעניין שאושר ע"י אוניברסיטת פיטסבורג, נבדקו ילדים לאורך גילם שבין 14-36 חודשים (גיל שנה וחודשיים ועד 3 שנים), ונמצא כי דרישות של דיוק השפיעו רבות על פעילות הילדים, שהשתפרה עם הגיל בעקבות כך.  פעולות הדיוק שהילדים עשו במהלך הגיל היו בעיקר התאמת צורות. לא להאמין שהתאמת צורות, פעילות מוטורית, משפיעה על הגוף והמוח באופן כזה שהילד משפר את תכנון פעולותיו, על כל האספקטים שעולים בזה.
אגב במשחק התאמת הצורות שניתן לילדים נבחנו, ריבוע, עיגול, משולש ומשושה. צורות שנמצא בדר"כ במשחקי התאמת צורות. חלק מהצורות דורשות רק הכנסה לפיר הצורה וצורות אחרות (כגון המשושה) דורשות כיוון ומאמץ גבוהים יותר. איתם אגב, נראה בדר"כ שיפור איטי יותר.

במחקר אחר שחקר והשווה בין ההשפעה של משחקי התאמת צורות מסורתיים לבין אלה האלקטרונים, נבדקו גם מס' המילים שהילדים שמעו בזמן המשחק בין המשחק המסורתי מצורות לבין המשחק האלקטרוני מצורות (אחד שמתאר ומסביר לילד מה לעשות ונותן פידבקים). במשחק האלקטרוני הם שמעו את המשחק עצמו ואת ההורה ובמשחק המסורתי את ההורה בלבד. הילדים ששיחקו במשחק האלקטרוני שמעו יותר מילים בכלליות אך זה בגלל שזה כלל את המילים ממהמשחק צורות האלקטרוני.
בהשוואה של מספר המילים ממהורה בלבד נראה כי הילדים ששיחקו במשחק המסורתי קיבלו יותר מלל.
דבר חשוב יותר, הילדים ששיחקו במשחק התאמת הצורות המסורתי קיבלו הרבה יותר מלל ייחודי (יותר מילים יחודיות בניגוד למילים שחוזרות על עצמן במי ששיחק באלקטרוני).

תחשבו על זה, אתם משחקים עם הילד שלכם במשחק אלקטרוני, וכל מה שאתם אומרים לו זה דברים כמו "תלחץ על הכפתור הזה", "תלחץ כאן" לעומת משחק צורות פשוט ורגיל שבו אומרים ומנחים במילים כמו "הריבוע הירוק?", "לאן הריבוע הירוק צריך להתחבר" (הציטוטים מהמקור במחקר). מילים כאלה ואוצר מילים כזה הקשור לתפיסה המרחבית, קשורים קשר הדוק לכישוריים מרחביים בעתיד (כמו לימודי מדע ומתמטיקה).  

משחק צורות להתפתחות
יד שמנמנה מתחברת ללב... או שזה הלב שלי מתחבר ליד השמנמנה הזאת...

אז איזה משחק צורות מומלץ לקנות?

ישנם אינספור משחקי צורות, כאלה מאוד פשוטים כמו זה שראיתם מעלה, וכאלה קצת יותר מתוחכמים כמו מגה בלוקס. אם אתם שואלים אותנו, פשוט תקראו את מה שכתבנו למעלה ותלכו לפי ההיגיון ותתאימו את עצמכם למשחק ולילד. נסביר קצת יותר.
על דבר אחד אי אפשר לחלוק, משחקי צורות והתאמת צורות תורמים מאוד לילדים ולהתפתחות שלהם, לקשר עם ההורים, לתפיסה המרחבית שלהם, כישורים עתידיים (כמו מדע ומתמטיקה) ועוד דברים שקשה למדוד. הדברים נראה שנכונים בעיקר במקרה של אותם צעצועי התאמת צורות מסורתיים ופשוטים ולא אלה החשמליים המנסים לתקשר עם הילד/התינוק ולתת לנו לנוח. נראה כי הסיבה המרכזית לכך היא החלק הבלתי נתפס שלנו ההורים בהדרכה ובהטמעה של כישורים אלה בעת המשחק עם הילד.
חשוב להיות ווקאלים עם הילד או התינוק שלכם ולהסביר לו ברמת פירוט גבוהה כיצד להכניס את הצורות, איפה הטעות, לפרט את הצבע והצורה עצמה וכמובן לתת פידבקים.  לא לחסוך בדיבורים, זה חלק מההתפתחות. 
ואם נפל בידכם מכשיר חשמלי? נראה שאין בעיה ללכת על זה, רק תוציאו את הבטריות…😆 והסבירו ודברו עם הילד במקום המכשיר. אין תחליף להבנה ולליווי האנושי על פני רובוט… לפחות עדיין לא…

ומשחק מחשב צורות? אולי בטאבלט? נחמד נחמד אבל הוסיפו זאת למשחק עם הילד ולא במקומו.

היו בקשר ושתפו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *