איך לחשב ביוץ

המילים מחשבון ביוץ ובכלל מחשבון מעוררת בי חלחלה עוד מהיסודי… בפעם הראשונה ששמעתי את שילוב המילים מחשבון וביוץ יחד, החלחלה עלתה בי כפליים. לא רק שמדובר בחזרה לשיעורי החשבון, הפעם זה גם נוגע לבעאסה של איך נכנסים להיריון.
אני זוכרת שלא העזתי לשאול את חברות שלי, אולי כחלק מהחיסיון של איך נכנסים להיריון, או אולי מהבושה שאני מרגישה שאני לא מצליחה להיכנס להיריון. בכל אופן, הלכתי לאמא שלי שהיתה בסוד העניינים של להיכנס להיריון ושאלתי אותה בפשטות יום אחד, כשקפצתי אליהם לארוחת ערב. תגידי אמא, איך מחשבים ביוץ? מיד אחרי השאלה,  ראיתי את הראש שלה, במצב של הקפאת ביס, העיניים בכיוון הצלחת, גם קופאות. באותו רגע שאלתי בלב "על מה הבלאגן"… כולה מנסה להיכנס להיריון… נו ונחשו מה היתה התשובה? להלן האופציות:

  1. "למה את שואלת, שנקנה לך בדיקת הריון ביתית?"
  2. "את לוקחת את מס' הימים … מחלקת… ומחסרת…"
  3. "תשאלי את אבא שלך"
  4.  "הגיע הזמן"
טוב "למה את שואלת" היא היתה אומרת לפני שהתחתני. תשובה 2 היא אולי היתה אומרת אם היתה לפני תקופת המעבר :). תשאלי את אבא זאת תשובה באמת פוטנציאלית לשאלות חישוביות אבל כצפוי מבחינתי התשובה שלה לא היתה לעזר, ופשוט הורדתי לה אבן מהלב שאני מנסה להיכנס להיריון ועוד מנסה לחשב כאן משהו.

אז זהו, שאמא לא עזרה לי לחשב ביוץ אבל אני הצלחתי בסוף. ולא תאמינו! גם למדתי איך לחשב את זה בקלות, ואני אשמח לשתף את כולכן עם החישוב. לא צריך ריכוז ויכולות גבוהים רק להיות ממשומעים. אז בואו ניכנס בכמה דברים.

אז איך מחשבים ביוץ

רוצים שאעשה לכן את זה הכי קל? אז ככה. הביוץ מתחיל שבועיים (14 יום נו…) לפני שמתחיל לרדת לנו שם דם. זהו. הכי פשוט. ככה מחשבים ביוץ.
אבל! וזה אבל לא קטן, כי סה"כ הביוץ זה לא משהו שנמשך שבוע, לכל אחת מאיתנו יש מעגל מחזורי שונה שמתרוצץ בין 21-35 יום, לא להאמין כמה שונות אנחנו יכולות להיות. לי זה 28 יום אבל אצל החברות הכי טובות שלי המחזור הוא 30-32 יום. אז צריך לשים לב ולחשב את הביוץ לפי המחזור שלך. 

ואיך מחשבים את המחזור החודשי שלך?

טוב זה עומד להיות ממש פשוט. את המחזור החודשי מחשבים ככה. מתחילים מהיום הראשון שבו אנו רואים את הטיפה האדמומית. מסיימים יום לפני שהטיפה האדמומית מגיעה בסשן הבא. כלומר נגיד שהיום ה – 15 לינואר ובדיוק התחיל המחזור והבלאגן עם הטמפונים המתוקים. עוברים להם הימים, המחזור הסתיים, גם הביוץ עבר לו אי שם מבלי שהבחנו בו, והופה, חזרו לנו הכתמים האדומים בחודש הבא. נלך יום אחורה לפני חזרת הטיפות האדומות, ושם צריך לסיים את המחזור. אז בדוגמא שלנו הטיפות האדומות (הווסת) חזרו לי ב – 12 לפברואר. פותחים יומן (CALENDAR) פשוט במחשב,  רק ללחוץ על השעה שם בצד בווינדוס, נפתח היומן וסופרים את הימים. תבדקו בעצמכם, יוצא 28. זה המחזור שלי, שבתוכו נבלע הביוץ, אליו אנחנו כבר חוזרים.

ואם המחזור שלי כל פעם משתנה?

אני אישית מכירה מישהי שהמחזור שלה נע בין 26-28 יום בצורה די קבועה. אז איך היא תחשב את המחזור החודשי שלה? התשובה: היא צריכה לעשות ממוצע של המחזור החודשי. ואיך עושים את זה? המחזורים שלה הרי נעים ב26, 27,28. כדי לדעת מה הממוצע שלהם היא צריכה לחבר את שלושתם ואז פשוט לחלק בשלוש (הרי יש לנו כאן שלוש דגימות של מחזורים) אז 26+27+28 זה 81. נחלק בשלוש ויצא 27. זה המחזור החודשי שלה. פשוט.

אז התכנסנו כאן היום לבדוק את הביוץ שלכן נכון? טוב אז נחזור לדוגמא שלנו, הגענו ל – 12 לפברואר והתחלנו מחזור ו – ווסת חדשה.  אנחנו גם יודעים שהמחזור החודשי שלי הוא 28 יום.  כלומר 12 למרץ , לפי היומן, תתחיל הווסת הבאה. נפחית משם 14 יום והגענו ל 26  למרץ שזה יום הביוץ. הימים הפוריים ביותר נחשבים ליומיים שלפני יום הביוץ כלומר ה – 24, 25 ו26 למרץ אלה הימים שאתם לא רוצות בלאגן עם בני הזוג שלכן ושואפות לשלום בית. 

אסכם, כדי לחשב את הביוץ אנו מחשבים מה משך המחזור החודשי שלנו, שמחשוב החל מהיום הראשון של הווסת ועד יום לפני הווסת הבאה. עם אורך המחזור החודשי שלנו אנחנו יכולות הרי לחשב את תחילת המחזור הבא נכון? אז מפחיתים ממנו 14. והנה כל אחת מכן היא מחשבון ביוץ אנושי. מאותו יום ביות נפחיד יומיים ואלה שלושת הימים הכי פוריים. כלומר הימים 14-16 יום לפני מועד הווסת הבא הן הכי פוריים.

ואיפה אפשר ליפול (ונפלתי) עם חישוב הביוץ

לעשות חישובים בראש זה לא הדבר הכי חכם בקטע כזה קריטי, אז עדיף להסתכל ביומן ולספור את הימים, לסמן אותם, שלא תשכחי, גם לחודש הזה וגם לחודש הבא. ככה יהיה אפשר גם לעקוב אם כל חישוב המחזור הוא נכון, כי הרי תוכלי לראות מתי את אמורה להתחיל את הווסת הבאה לפי החישוב. אם החישוב של הווסת ביומן נראה נכון ומדוייק, כנראה שגם החשיוב של הביוץ, 14 יום לפני, הוא מדוייק.
עוד מקום שאפשר ליפול בו זה כשמשך המחזור מאוד משתנה, כמו בדוגמא למעלה שנע בין 26-28 יום.  ולכן אנחנו עושות ממוצע, כדי שגם אם פספסנו בחודש הזה ובהבא, מתישהו זה יקלע ונוכל להרות.
מקום נוסף לנפילה הוא שימוש בגלולות כאמצעי מניעה בתקופה הזאת. מניסיוני, כדאי לפחות כמה חודשים לפני החישוב כבר להפסיק, כדי שהמחזור יהיה סדיר ויהיה ברוך את משך המחזור.

סיכומי ביוץ

אז כן, כל אחת מכן יכולה להיות מחשבון ביוץ בפני עצמה. כל מה שצריך לעשות זה להוריד 14 יום מסוף המחזור שאותו חישבנו כמשך הזמן בין תחילת הווסת ליום שלפני הווסת הבאה. לי אישית זה היה קצת לא נעים בהתחלה עם החישובים אך מהר מאוד תפסתי שזה פשוט וקל וסתם מלחיץ בלי סיבה. אני ממליצה גם לכן להבין את החישוב ולכתוב את הימים הפוריים בפעם הבאה, וככה בעזרת מחשבון הביוץ שבראש שלכן, תוכלו להגיע למטרה המיוחלת. 🙂 והיא… השימוש במחשבון ההריון שפיתחתי שיחשב מתי אפשר לעשות בדיקת הריון ! 

אשמח לשמוע את דעתכן בנושא וכל הערה/הארה.
אוהבת.

היו בקשר ושתפו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *