זירוז לידה טבעי – עובדות מול שטויות

טוב הגענו לשבוע ה – 40 פלוס 3 וזה הזמן למצוא את הדרך לזרז את הלידה בצורה טבעית.  אני רוצה לציין שאצל אישתי היקרה מעולם לא היתה הלידה בזמן אלא באיחור קל, ולמען האמת:

  1. לידה ראשונה – שבוע 41 + 2 ימים.
  2. לידה שניה    – שבוע 40 _ 6 ימים.
  3. לידה שלישית – שבוע 40 + 5 ימים.

לנו (ובטח גם לכם) יש איזה משהו שמוחק את המוח לאחר כל לידה. הלידה נשארת מצויין אבל מה שקורה בסמוך די נמחק וככה אנחנו מוצאים את עצמו שוב באותו סרט מחפשים ובודקים איך גורמים לעובר לברוח החוצה. אז כמובן שרצנו לכל הספרות הרפואית כדי למצוא משהו מוכח ולא להתעסק עם שטויות. החלטנו לקבץ כאן את כל מה ששמענו וראינו ולציין גם אם יש אמת בדבר. אז בואו נתחיל.

מתי צריך לזרז לידה

ראשית יש לציין כי אנחנו לא מאלה שרצים לזרז לידה. עד כמה שידוע לנו לפני שבוע 39 בכלל לא כדאי לזרז לידה וזירוז כזה דווקא יכול להגביר את הסכנות לתינוק (כמו בעיות נשימה והתפתחות) ובטח לגרום לתקלות שיגרמו לניתוח קיסרי. למזלנו ותודה לאל עד היום זה לא קרה לנו.

לכן ובגדול, כל זירוז לידה צריך להיות בהוראת הרופא. מה שכן, במאמר הזה אנחנו לרוב נתעסק בזירוז לידה שלכאורה אפשר לעשות בבית, גם אם לא מוכח מחקרית ובוודאות (אבל נציין אסמכתאות אם יש). לכן ייתכן והסיבות שתרצו לנסות את הדברים האלה הם:

  • עברתם את תאריך הלידה המשוער ואתם פוחדים להגיע לשבוע ה – 41 או אפילו התחלתם בנהירה לשבוע ה- 42, כאן בטח הרופא שלכם כבר ימליץ לכם על זירוז בבית החולים.
  •  המים ירדו! – אנחנו מקווים שאתם כבר בדרך לבית החולים או בטלפון עם הרופא שלכם! התחילה הלידה.
  • כל מיני מקרים רפואים שהרופא ממליץ לזרז לידה – חשוב גם לשאול אותו על הדרך מה בטוח.

גירוי הפטמות כמזרז לידה

אולי הנקודה הזאת נשמעת כמו בדיחה טובה (או יש שיגידו רעה) אבל זה אמיתי!
תאמת יש היגיון בדבר, הרי אותו גירוי של הנקה לאחר הלידה, אשר גורם להתכווציות הרחם, ולאט לאט מחזיר את הרחם לגודלו התקין, עושה את אותו הדבר כאן. 

במחקר מקיף שסיכם 6 מחקרים (719 נשים סה"כ) פורסמו הנתונים כי גירוי הפטמות הוריד ב – 72 שעות הבאות את כמות הנשים שלא בלידה ל – 63%, זאת ביחס לאלה שלא עשו כלום – 94%. הבדל מטורף.
בשורה תחתונה המחקר סיכם כי גירוי הפטמות נראה יעיל בלזרז את הלידה, וכמובן כמו רוב המחקרים דרש וביקש המשך מחקר לבדיקת בטיחות הנושא. יעיל ומפתיע. חבל שלא ניסינו.

תרגול ואימונים כמזרז לידה

אולי מדובר בנקודה לכאורה הגיונית. הרי המרצת הדם בדר"כ מזרזת המון תהליכים בגוף. וככה חשבנו אך כשהתחלנו לנבור בחיפושים אחרי הוכחות לא ראינו משהו שמחזק את הכיוון הזה. אפילו ההפך.
במחקר מעניין שסקר 462 נשים, לא נמצא קשר בין תרגילים לבין שום דבר הקשור ללידה.

מצד שני, שימו לב למחקר הזה, שאולי הוא מספיק כדי לשכנע הריוניות רבות לזוז קצת מעבר לרגיל. במחקר חדש מ – 2018 נמצא כי תוכנית של פעילות גופנית במהלך ההריון בהחלט מפחיתה את זמן השלב הראשוני של הלידה, מה שבסופו של דבר מפחית את זמן הלידה כולו. שווה. אבל לא נראה שזה קשור לזירוז הלידה, כלומר להקדים את הלידה לזמן מוקדם יותר.

סקס כמזרז לידה

כן לא פסחנו גם על האגדה הזאת. אבל האם באגדה הזאת יש אמת, ובאמת יש קשר בין סקס לזירוז הלידה?
אז נתחיל קודם מפירוט קצר על הפרוסטגלנדינים.  מדובר בסוג של הורמונים שבין השאר גורמים להתכווצויות ברחם, שזה מה שמעניין אותנו כמובן. הפרוסטגלנדינים אשר נמצאים בין השאר בזרע הוכחו כיעילים בזירוז לידה. 
במחקר שנעשה על יולדות בבתי חולים בקנדה נמצא כי נשים שקיבלו פרוסטגלנדינים מול קבוצת ביקורת שקיבלה פלצבו, הראו זמן לידה מהיר יותר, פחות זמן שבהם הצטרכו לקבל אוקסיטוצין (תרופה לזירוז) וכן אחוזי הצלחה גבוהים יותר ללא אוקסיטוצין. לא נצפו גם תופעות לוואי כלשהן משמעותיות ונראה שהשימוש בטוח.

אז נכון ראינו שהפרוסטגלנדינים עוזרים לזירוז הלידה, אבל האם יש מספיק מהם בזרע? לא מצאנו מחקרים שמדברים ישירות על סקס בקשר לזירוז לידה. מה שכן יחסים בינו לבינה יכולים בהחלט להרגיע ולשחרר הורמונים שיעזרו בטיפול בחרדות לקראת הלידה, מה שבעקיפין יכול לעזור ולזרז את הלידה.

התנוחה בלידה משנה

המידע הזה הגיע מניסיון אישי שיש לנו. ליאה הגיעה בלידה הרביעית עם צירים די סדירים כל חמש דקות חוטפת כאב לא קטן של צירים. הכל עבר טוב ואנחנו הלכנו בהתרגשות לבית החולים (הדסה עין כרם בירושלים). החננו את הרכב, נכנסו עם חיוך מהול בכאב רגשי לאחות הקבלה וליאה שכבה לבדיקת המוניטור.

מהרגע הזה, הכל התחיל ללכת אחורה. התחלנו כמה שאלונים של האחות הנחמדה, שאגב היא זאת שגם ילדה את ליאה בלידה הראשונה. אז היא התחילה לשאול שאלות על ההרגשה עכשיו ולאט לאט הבנו שהצירים בעצם… נעלמו. כלא היו. 

הקטע הקצת יותר לא נעים זה שבגלל שהיתה "רק" פתיחה של 2, האחות השאירה אותה עוד כחצי שעה נוספת מחוברת למוניטור בשכיבה, והדגישה לשכב, ככה'נ כדי שהמוניטור של הדופק לתינוק לא ישתחרר, וליאה המשיכה להרגיש פחות ופחות צירים עד שנעלמו. עכשיו זה לא חדש לנו שיש צירים מדומים, אבל הפעם זה היה לגמרי שונה וזה הפסיק כמעט בפעם אחת ברגע שליאה התבקשה לשכב.

כשבדקתי קצת לעומק בפלאפון (ככה מהצד לפני שניגשתי לאחות) מצאתי כי באמת, מחקרים מקיפים הראו כי כאשר האישה במצב מאונך (עומדת/יושבת/הולכת) ולא שוכבת, הלידה קצרה בממוצע בשעה ועשרים דקות. כל זה נכון כמובן לחלק הראשון של הלידה ולא לחלק שבו כבר דוחפים.
גם סיבוכים במקרה זה יורדים כמו ניתוח קיסרי ואפילו הצורך באפידורל לשיכוך הכאב. 

בשורה תחתונה, חוקרים ממליצים להיות בחלק הראשון של הלידה (כן בטח כשמתחילים לקבל צירים) בתנוחות של עמידה/שכיבה/הלידה אך לא בשכיבה. גם אנחנו ממליצים אחרי החוויה שלנו.

זירוז לידה
אוקיי כמה ספירות עשיתי כדי שהיא תגיע ואז היא ברחה..

סטריפינג לזירוז הלידה

מעשה שהיה כך היה. בהמשך לקטע הקודם שבו הלידה לא התקדמה אצל האחות, נשלחנו אל הרופאה בחדר הסמוך כדי לוודא אם לחזור הביתה או לא. 
הרופאה בדקה את הנתונים, עשתה חושבים, ראתה שמדובר בכמעט שבוע 41 ושליאה עדיין עם צירים ופתיחה קטנטנה של 2-3, והציעה לעשות סטריפינג. אומנם ליאה עברה את הסטריפינג כבר פעמיים (מתוך שלוש) בלידות הקודמות, אבל כל פעם חוזרת השאלה, כמה זה אפקטיבי וכמה זה כדאי.
כששאלנו את הרופאה נעננו שאם עושים סטריפינג כרגע, זה 50% לידה ב – 24 שעות הקרובות, ואם לא, אי אפשר לדעת מתי תגיע הלידה. החלטנו די מהר ללכת על זה.
אגב, לשאלתי "על הדרך" אם היא מכירה שיטה טבעית (לא כולל סטריפינג) כדי לזרז לידה בבית, אמרה הרופאה שיש כמה מחקרים המדברים על גירוי פטמות שעשוי לזרז את הלידה. נו טוב, לפחות לא פספסנו כאן בפוסט את הנקודה הזאת, אבל מלבד זה, היא לא ציינה דבר נוסף. עשו דרשני.

אם שאלתם את עצמכם מה זה סטריפינג (קילוף קרום צווארי) נציין שמדובר בהליך מהיר שהרופא שלכן יכול לעשות לכן במידה והחליט והגיע הזמן לזרז את הלידה. בהליך זה הרופא מפריד ידנית את קרום שק העובר מדופן הרחם. מדובר בהליך לא נעים, די כואב, אבל בהתחשב שהוא יחסית טבעי, שווה למדי. ולא, לא מבצעים אותו בבית. 
במחקר שבדק את היעילות והבטיחות בהליך, הגיעו לתוצאות כי סטריפינג באמת מעודד לידה טבעית ומן הסתם מפחית את הצורך בזירוז לידה תרופתי. מה שכן, המחקר טוען שזה יותר יעיל מהשבוע ה – 38 וגם לא תלוי בכמות הפעמים שנבצע את הסטריפינג (מספיק 1 כן.. וטוב שכך). המחקר גם טוען שלא נמצאו כל הוכחות ליותר תחלואה לאישה או ליילוד, מה שמראה שמדובר בהליך די בטוח. 

מזרזים לידה
כאן נעשה הסטריפינג, לי זה היה נראה מיטת עינויים אבל עם אישה קולית ורופאה נהדרת עבר מהר

אז האם יש מה לעשות כדי לזרז לידה

זירוז לידה בצורה לא טבעית הוא מהיר ועדיין בטוח, אבל זה לא משהו שאפשר לעשות בבית. כשמסתכלים על העובדות בכדי לחפש את הדרך לזרז את הלידה בצורה טבעית נראה לפעמים שיש יותר אגדות מאמיתות, רוב המחקרים שיש, מצביעים לעיתים על כך שפעולות שונות (כמו גירוי הפטמות) עשוי לזרז את הלידה, אבל מצד שני המחקרים הללו גם מדגישים את הצורך בהמשך המחקר. מה גם שחשוב לציין שמחקרים אלה נוגעים לנשים שאינן בסיכון.

מצד שני ישנן פעולות כמו סטריפינג שבאמת עשויים להחיש את הלידה, אך הם כמובן נעשים בפיקוח רופא ולרוב בצמוד לתאריך הלידה שלכן. ראינו (וחווינו גם) את העובדה שהתנוחה בתחילת הלידה מאוד חשובה. במידה ונשכב ייתן ונאריך מאוד את הלידה.
חשוב גם לזכור שרוב הדברים הללו לרוב נכונים ללידות ראשונות שבהן הלידה יותר איטית, בלידות הבאות דברים זזים (לרוב) יותר מהר.

אז עד הלידה, חשוב בעיקר להירגע, הטבע יעשה את שלו (ואולי גם הרופא) ולנו נשאר לחייך, להזיז קצת את הישבן(זה אף פעם לא מזיק) ליהנות עם בן הזוג ולהירגע, רק להירגע 🙂

היו בקשר ושתפו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *