עלי פטל ותה פטל בהריון – גימיק או אמת?

עלי הפטל סובבים אותנו כבר כמה הריונות, כבר החל מההריון הראשון, אז אני זוכר את היום שאישתי ביקשה ממני בפעם הראשונה לקנות לה את העשבים הללו. חשבתי שמדובר במתיחה. זה לא שהיא שונאת בריאות מושבעת אבל היא בטח לא מאלה שישבו ויחלטו להם תה פטל או כל תה בריאות אחר כמוני. מה גם שעם כל הכבוד שיש לי לרפואה טבעית (ויש הרבה) אני לא חושב ששתיית עשבים היא שיקוי פלא אלא לרוב מדובר ברפואה מונעת או בהרגעה כלשהי של הגוף (אבל גם זה משהו כשחושבים על זה).

לעניינו, תה עלי פטל בהריון הוא דבר מאוד נפוץ, ישבנו וחקרנו יחדיו אם יש משהו בדבר ומצאנו את המידע המפורט בפוסט הבא.

מה הם עלי פטל והיכן אפשר לקטוף או לקנות

הפטל (Rubus) הוא מן שיח שאוהב לטפס ובעל מאות מינים הפזורים ברחבי העולם. המין שאנחנו מעוניינים להתעמק בו הוא red ruspberry, מדובר במין שבדר"כ מוצאים באמריקה ופחות בארץ. לעלים שלו ישנן סגולות רבות וכבר נפרט את הסגולות הקשורות להריון. בכל אופן מדובר בפרי ובעלים שמפוצצים בנוגדי חמצון שעשויים רק לעשות טוב לבריאות שלנו. אם אתם מתלבטים אם יצא לכם כבר לאכול ממנו אז הגיוני מאוד שטעמתם אותו באחת מריבות התות שאכלתם בשנים האחרונות. לא להתבלבל, לא מדובר בתות הטיפוסי שאנחנו קונים בחנות ששמו תות שדה(זה שיותר בצורת טיפה), וגם לא בעץ התות שאנחנו מכירים בארץ, זה עם הפירות הלבנים או האדומים שנראים כמו גוש כדורים קטן מחובר לעץ, אלא במין קערה קטנה של כדורים אדומים מחוברים יחד, כאילו שהליבה חסרה. ניתן לפעמים למצוא את הפטל האדום בסופרים הגדולים אך הפירות יהיו קפואים. העלים זה כבר סיפור אחר.

איפה לקנות תה פטל?

את עלי הפטל ותה הפטל ניתן לקנות במגוון מקומות. החל מקנייה אונליין באתרים הגדולים וגם באתרים קטנים באתר ועד הסופרים הגדולים. מה שכן, מקום די בטוח שאנחנו מוצאים בו את העלים תמיד הוא חנויות הטבע. היכנסו לחנות הטבע ליד הבית שלכם ובקשו תה עלי פטל, או פשוט את עלי הפטל עצמם וצרו חליטה לבדכם (פרטים בהמשך).

במה עלי הפטל עוזרים?

לעלי הפטל יש סגולות לא מעטות. בואו נגע לפחות באלה שמופצות ונראה גם אם יש אמת בדבר, שימו לב שעל אף המחקרים אני מעדיף להשתמש בלשון זהירה אך מה שנפוץ בימינו לזרוק לאוויר הם אלה:

  • עשויים לקצר את הלידה עצמה – אנחנו הרי לא רוצים לקצר את ההריון. אבל אנחנו רוצים שהלידה עצמה תהיה כמה שיותר קצרה. או לפחות את החלק השני של הלידה כפי שנראה בהמשך.
  • מפחיתים את הסיכוי לידה מאוחרת/מוקדמת – סיכונים לסיבוכים קיימים בשני סוגי הלידות אשר לא מגיעות בזמן.
  • מפחיתים את הסיכוי לפקיעת מים יזומה, לניתוח קיסרי וכן שימוש במלקחיים או בוואקום.
  • מפחיתים בחילות
  • מגבירים את ייצור חלב האם
  • מזרז לידה טבעי.

האם צריכה של עלי פטל בהריון בטוחה?

אני מטבעי חשדן, מנקודת המבטח שלי לכל דברי שנכנס לגו ישנם יתרונות וחסרונות, השאלה מה גובר על מה היתרונות או החסרונות. לכן חשוב לבדוק האם עלי פטל הם בכלל בטוחים בהריון.

כשעברי על הספרות הרפואית בעניין הדבר נראה בטוח. במחקר שנערך בבית החולים ווסטמיד שבאוסטרליה  ואשר בדק כ – 100 נשים ואשר כמחציתם צרכו את עלי הפטל, נמצא כי הצריכה של העלים בטוחה וללא כל תופעות לוואי, לא לאם ההרה ולא ליילודים.

מה שכן, מחקר אחר ציין כי ישנם הגורסים כי לא מקובל לתת את עלי הפטל בשליש הראשון מאחר ולכאורה הוא עשוי לגרות את הרחם ולגרום להפלות. השימוש בשלישי השני והשלישי נחשב כבטוח. אנחנו בכל אופן, הולכים על השלישי. המחקר גם ציין שלא כדאי לעבור שתי כוסות של תה צמחים כלשהוא, גם עיקביים עם זה.

איך משתמשים בעלי פטל? מתי וכמה לקחת?

כדי "לעכל" את עלי הפטל יש שתי צורות נפוצות:

  • חליטה – הכי קל וגם זול.
  • קפסולות – לקיחת טבליות עם משקה.

ישנו גם מיצוי אלכוהולי אבל הוא די נדיר במחוזותינו.
בנוגע לקפסולות דוגמא לצריכה כפי שראינו במחקר מסידני היתה של שתי טבליות ביום של 1.2 גרם האחת. אבל עדיף פשוט לקרוא את מה שכתוב על החפיסה שקניתם.

איך עושים חליטת עלי פטל? הכי קל:

  1.  מרתיחים מים ושופכים לכוס.
  2. מוסיפים כפית עלי פטל לכוס ומערבבים (מי שבקטע של סוכר שיוסיף כאן).
  3. משהים לכמה דקות לתת למיצוי העלים להוציא את שלהם, מסננים ומתענגים.

האם עלי פטל תמיד עובדים?

כשעברתי על חומרי הקריאה בשביל להבין עד כמה זה אפקטיבי בחיפוש אחרי מקטרגים, לא ראיתי איזה גוף/חוקר שמזהיר יותר מדי מהצריכה כאמור.
מה שכן במחקר מסידני ציינו החוקרים נושא שבו לא ראו באמת שיפור, והוא הזמן שארך החלק הראשון של הלידה, זאת למרות האמונה הרווחות בנושא.
מה שכן ציינו באותו מחקר את השיפור המשמעותי בחלק השני של הלידה. תאמת, מספיק בשבילנו. זה החלק היותר כואב לרוב.

עוד מחקר ציין כי לא ראה, לא בטבליות ולא בחליטה שינוי ביכולת של האוקסיטוצין לגרום להגברת הצירים, ודווקא כאשר לקחו מנה גבוהה מזאת המומלצת נצפתה מניעה של הצירים שהיו כבר לפני כן כתוצאה מהאוקסיטוצין. מעניין. בשורה התחתונה החוקרים טענו כי פעילות החומר בגוף תלויה בצורת ההכנה ובמצב ההריון ובכל אופן לא הצליחו להוכיח השפעה ישירה בין הפטל לכיווץ הרחם. מבולבלים? גם אנחנו (וגם החוקרים). 

ומחקר אחרון שאיך אומרים קצת הלך רחוק והפריז במינונים, בדק עכברים (ולא בני אדם) עם החומרים הפעילים וראה כי לטווח ארוך היתה השפעה על הצאצאים בכך שהיתה התבגרות מינית מוקדמת. טוב לא מלהיב במיוחד אבל גם לא כזה מבהיל בהתחשב בנסיבות.

 

היו בקשר ושתפו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *