גמילת בנים מחיתולים

גמילת בנים מחיתולים היא לא דבר של מה בכך. בכלל, שאלת ההבדלים בין בנים לבנות בנושא גמילת מחיתולים תמיד תהיה קיימת, והדיון לא ידעך. מה שכן, כאשר גבי המתוק שלנו החל לגדול (בגמילה שנה ו8 חודשים) וכשהחלטנו לגמול אותו מחיתולים, השאלה שוב עלתה ורחפה באוויר, בטח אחרי 3 בנות מתוקות לפניו.

כיצד גומלים בנים? האם יש הבדל בין גמילת בנים לבנות? האם באמת בנים יותר איטיים מבנות? איך תופסים הפעם את הפיפי? בקיצור, איך גומלים עכשיו בן? בוא נצלול קצת למידע מעניין שעלינו עליו.

תזכורת קטנה מה זה גמילה מחיתולים

גמילה מחיתולים הוא הליך מנטלי שבו הילד או הילדה שלנו לומדים להכיר את עצמם, את הצרכים שלהם וגם לשלוט עליהם. 

לאחר 4 ילדים, אנחנו יכולים לסכם את השלבים הבאים בהבנת הקטנים שלנו (לאו דווקא בנים) בגמילה מחיתולים:

  1.  זיהוי – זה השלב שבו הילד שלנו בכלל מזהה שמה שבורח ממנו זה פיפי. זה משתנה מאחד לאחד ולעיתים קשה יותר אצל בנים (ראו הערות בפסקה הבאה)
  2. תחושה – זהו השלב שהבן שלכם מחבר בין העובדה שהפיפי היוצא ממנו שייך לתחושה (הנעימה יש לומר) של להשתין. 
  3. בלימה – זה השלב שהקטן שלנו, מחשש או מרפלקס טבעי, יתחיל לעצור את הפיפי היוצא ממנו. זה שלב שמרתיע פעמים רבות את ההורים.
  4. שחרור – היכולת וההבנה לשחרר את הפיפי לאחר שהילד יצליח לבלום את יציאת הפיפי. מגיעה בדר'כ די מהר אחרי ההבנה של הבלימה.
  5. שליטה – היכולת הסופית לעצור ולשחרר את הפיפי שוב ושוב.

ומה ההבדל בין גמילה של בנים לזאת של בנות

ובכן, לא תמיד יש הבדל משמעותי, אבל בואו נעבור על השלבים עליהם דיברנו:

  1.  זיהוי – בשלב הזה קל יותר לבנות שלנו לזהות שהן עושות פיפי, מהסיבה הפשוטה שהן בדר'כ עושות זאת על… עצמן.  בעוד הבן החמוד שלנו משתין קדימה (לרוב נגמול בלי מכנסיים), ולכן לא יראה כלל שהוא עושה פיפי.
  2. תחושה – בעקבות הזיהוי המאוחר, התחושה גם מעט תאחר. אחרי כמה השתנות, הבן שלכם יקלוט שהפיפי עף קדימה ממנו, ולאט לאט יחבר את המראה לתחושת הפיפי היוצאת ממנו. אצל בנות, לעיתים התחושה תגיע די יחד עם הזיהוי, מאחר ומיד הם מרגישות את מגע הפיפי על הרגליים ודי מהר מזהות אותו.
  3. בלימה – כאן לא ראינו הבדל גדול בין גבי לבין אחיותיו הגדולות. בסופו של דבר, ואחרי לא מעט פספוסים גם הוא למד כיצד לבלום ולעצור את הפיפי ולהשתמש בשריר ספינקטר (פרטים בהמשך).
  4. שחרור – השחרור גם הוא מגיע די דומה אצל הבנים והבנות לאחר שלמדו לבלום אותו. עשוי לקחת לעיתים ימים ארוכים אבל בסוף נלמד ע'י שני המינים יחסית מהר.
  5. שליטה – כאן את הסגירה הסופית של כל המשתנים, והיכולת לשלוט בצורה חופשית כאשר מגיע הלחץ, לקח לגבי וגם לבנים, קצת יותר זמן.

ועוד קצת טיפים לגמילה

  • הבן שלכם לא מרגיש שהוא עושה פיפי על עצמו, הוא פשוט משפריץ קדימה (אתם גומלים אותו עירום כן…), לכן השתדלו להימנע ממסיחים, כמו טלויזיה ושאר משחקים שלא ראה המון זמן. דברים אלה מפריעים לו בכלל לזהות שהפיפי יוצא ממנו ומפריים בשלב הזיהוי.
  •  יש לכם בן בכור (או סתם בן 🙂 והוא מאחר קצת מאחרים בסביבתו? קחו נשימה ארוכה, לבנים לוקח קצת יותר זמן מבנות להיגמל בדר"כ. כ – שלושה חודשים לערך. אם הילד בכור, בדר'כ יקח לו יותר זמן מהאחים הקטנים שלו.
    אם נדייק, ונלמד ממחקרים(Study of sphincter control – Mota DM et al.), התחלת השליטה על הסוגרים (שריר ספינקטר) לוקחת לבנים באיזור החודש 22.3, בעוד אצל בנות, זה באיזור 21.7 חודש. אבל ממוצע זאת סטטיסטיקה קצת שקרנית, אז אם נסתכל על החציון , שזה המספר שחצי מהבנים היו מתחתיו וחצי מעליו, מדובר ב24 חודש ואצל הבנות 22 חודש.
  • מחקרים גם הראו שכאשר מתחילים גמילה לפני 24 חודש ביום, זה עוזר גם לגמילה במהלך הלילה עם הזמן. ככה שמדובר ביתרון בהתחלה מוקדמת.
  • יש לכם סיר לגמילה? השימוש בו מומלץ גם לגמילת בנים. מה לעשות, גם לבנים יש קקי שצריך להיגמל ממנו, וגם לא מעט בנים, כמו גבי שלנו, מצאו לנכון להיגמל מפיפי קודם בישיבה בצורה בטוחה ונוחה.
    גם ישבנון לאסלה מומלץ ויקל על הבן שלכם להיגמל מחיתולים.

אז מתי לגמול בנים מחיתולים?

החוקרים והמחקרים כולם חלוקים גם בשאלה הזאת. כמובן שהשאלה המרכזית שצריכה לעלות לנו ולהיבדק, היא האם הילד מצליח לשלוט על שריר הסוגר. וזה אותו שלב בלימה עליו דיברנו ונוכל לשים אליו תוך כמה ימים. 

אחידות כלשהיא כן אפשר לראות במחקרים, באשר לכך שהבנים מאחרים בגמילה מבנות במספר חודשים. במחקר בארצות הברית נמצא שהחציון בגמילה לבנים היה סביב ה35 חודש, בעוד לבנות 32.5 חודש. אבל בארצות הברית, בדר'כ נראה שמתחילים גם בשלב מאוחר יותר.

חשוב גם שנלקח בחשבון, שככל שמתחילים את הגמילה מוקדם יותר, היא תקח גם יותר זמן. מצד שני, בהחלט ניתן לחכות לגיל 4, אז ההבשלה של כל דרכי השתן הושלמה והגמילה תהיה מהירה ביותר, אבל לכו תחליפו חיתולים עד גיל 4. אצלנו נגמלו הבנות באיזור השנה וחצי, והבן החמוד שלנו התחיל יותר לכיוון שנתיים, והאמת, הלך לו לא רע בכלל. לקח מספר שבועות אבל זה עבר בסופו של דבר בשלום.

ומה עם שליטה בלילה, טוב מחקרים הראו שזה כבר לא קשור ללמידה, אלא לבגרות שמגיעה סביב גיל 5-6. אז היו סבלנים, והבינו שחלק מהליך זה הוא הליך של לימוד, והחלק האחר, הוא של בגרות.

אז באיזה שלב אתם עומדים ואיך אתם מרגישים עם כך? שתפו אותנו!

היו בקשר ושתפו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *